배터리 노후화에 따른 의도적인 성능 저하로 비난 여론은 물론 소송에 직면한 애플이 배터리 교체 지원을 발표했습니다. 문제가 된 부분에 대해서는 사과하고 2018년 1월부터 12월까지 아이폰 6 이상 기기에서 배터리 교체 비용을 79달러에서 29달러로 낮춰주겠다고 언급했습니다. 그리고 새로운 iOS 업데이트에서 배터리 상태를 더 상세하게 파악할 수 있도록 지원하겠다는 것이 보상 프로그램의 전부입니다.
Addressing customer concerns
We’ve always wanted our customers to be able to use their iPhones as long as possible. We’re proud that Apple products are known for their durability, and for holding their value longer than our competitors’ devices.
To address our customers’ concerns, to recognize their loyalty and to regain the trust of anyone who may have doubted Apple’s intentions, we’ve decided to take the following steps:
Apple is reducing the price of an out-of-warranty iPhone battery replacement by $50 — from $79 to $29 — for anyone with an iPhone 6 or later whose battery needs to be replaced, starting in late January and available worldwide through December 2018. Details will be provided soon on apple.com.
Early in 2018, we will issue an iOS software update with new features that give users more visibility into the health of their iPhone’s battery, so they can see for themselves if its condition is affecting performance.
As always, our team is working on ways to make the user experience even better, including improving how we manage performance and avoid unexpected shutdowns as batteries age.
At Apple, our customers’ trust means everything to us. We will never stop working to earn and maintain it. We are able to do the work we love only because of your faith and support — and we will never forget that or take it for granted.
애플은 신형 아이폰을 팔기 위한 꼼수가 아니었다고 이야기하고 있지만, 정황상 100% 신뢰하는 사람은 별로 없을 것입니다. 일단 소비자의 신뢰를 기만한 것은 애플이 먼저일테니 말이죠. 이런 상황에서는 무상 배터리 교체를 해준다고 해도 불만이 완전히 가라앉지 않을 것 같은데, 배터리 교환 비용을 낮춰준다는 보상 프로그램이 얼마나 신뢰 회복에 도움이 될지는 모르겠습니다.
아무튼 소비자의 권리를 소비자가 찾는다는 이야기를 다시 확인시킨 사례가 될 것 같습니다. 아무말도 안하고 지나가면 자신의 권리를 포기하는 것과 마찬가지입니다. 리튬 이온 배터리를 포함한 2차 전지 모두가 시간이 지나면 성능이 떨어지고 기기 역시 시간이 지나면 수명이 다하는 것은 누구나 알고 있습니다.
이 점은 공지를 안해도 모두가 아는 상식이지만, 기기의 성능 자체를 다운 그레이드 시키는 것은 우리의 상식이 아닙니다. 애플은 아무 고지 없이 업데이트를 통해 기기 성능을 떨어뜨렸고 이는 소비자의 피해를 불러일으켰습니다. 그런데도 가만히 있으면 제조사가 알아서 소비자 권리를 찾아주지는 않을 것입니다.
앞으로 어떻게 마무리가 될지는 모르겠지만, 이번 사건은 애플이나 다른 제조사가 비슷한 일을 시도하려고 할 때 그러면 안되는 이유를 잘 설명해 줄 것입니다. 동시에 차기 아이폰에서는 이 이슈를 근본적으로 해결하려고 시도할 가능성이 큽니다. 결국 아이폰 소비자의 적극적인 행동이 아이폰 유저 뿐 아니라 다른 스마트폰 유저들에게까지 도움이 될 것으로 생각합니다.
애플 역시 소비자의 신뢰를 회복하기 위해서 더 적극적인 대응과 사과하는 모습을 보여줘야 할 것으로 생각합니다.
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