(사진은 USS America (LHA 6)에 착함 테스를 진행 중인 F-35B. PACIFIC OCEAN (Oct. 28, 2016) The second of two F-35B Lightning II short takeoff/vertical landing (STOVL) aircraft from Air Test & Evaluation Squadron (VX) 23 at NAS Patuxent River, Maryland arrives aboard the flight deck of amphibious assault ship USS America (LHA 6) on Oct. 28. Major John âIKEâ Dirk piloted Lightning 65 as he joined the highly diverse cadre of Pax River Integrated Test Force (ITF) technicians, maintainers, engineers, logisticians, support staff and test pilots embarked for the third and final developmental test phase (DT-III) of F-35B carrier suitability and integration. Dirk, a U.S. Marine Corps test pilot, is the officer-in-charge of the detachment. ?Also aboard USS America with the Salty Dogs of VX-23 are Marine Operational Test and Evaluation Squadron (VMX) 1 from Edwards AFB, California and Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211 from MCAS Yuma, Arizona. (U.S. Navy Photo by Darin Russell/Released))
미 해병대의 F-35B 전투기가 USS Essex (LHD 2)에서 출격해 아프가니스탄에서 진행 중인 프리덤스 센티넬 작전 (Operation Freedom’s Sentinel)을 지원했습니다. 구체적인 공습 목표는 밝히지 않았지만, 탈레반 세력에 대한 지상 폭격이 이뤄졌으며 이 공습은 지상군에 의해 성공적으로 진행됐다고 보고되었습니다. 작전을 수행한 것은 미 해병대의 전투 공격 분대 Fighter Attack Squadron (VMFA 211)입니다. 구체적인 내용은 설명하지 않았지만, 동영상을 통해 F-35B의 이착함과 운용 방식을 알 수 있어 흥미롭습니다.
(CENTCOM AOR (Sept. 27, 2018) U.S Marine Corps Marine Fighter Attack Squadron (VMFA 211) F-35B Lightning II joint strike fighters from the amphibious assault ship USS Essex (LHD 2) conducted the F-35B's first combat strike. The strike occurred in the U.S. Central Command area of responsibility in support of Operation Freedom’s Sentinel in Afghanistan. During this mission, the F-35B conducted an air strike in support of ground clearance operations, and the strike was deemed successful by the ground force commander. The aircraft are assigned to the 13th Marine Expeditionary Unit (MEU) which is the first combat-deployed MEU to replace the AV-8B Harrier with the F35B Lightning II. (U.S. Marine Corps video by Cpl. Francisco Diaz and Lance Cpl. A. J. Van Fredenberg/Released))
영상에서 볼 수 있듯이 F-35B는 STOL/VTOL 기능을 이용해서 매우 짧은 활주로에서 이륙해 수직으로 착륙할 수 있습니다. 물론 수직 이륙도 가능하지만, 그렇게 되면 이륙 중량에 제한이 많아 이륙시에는 수직 팬과 메인 엔진을 동시에 사용합니다. 이로 인해 이착함시 기존의 항공기와는 상당히 다른 모습을 보여줍니다. 갑판 항공 요원들에게 강한 바람이 불어 고역이겠다는 생각이 드네요. 그래도 비싼 상륙함을 이렇게 항모처럼 운용할 수 있다는 사실이 부럽습니다.
물론 현재 우리 나라는 F-35B에 대한 도입 계획은 없지만, 언젠가 미래에 중형 항모를 도입한다면 F-35B야 말로 가장 현실적인 선택지가 되지 않을까 생각됩니다. 그런 만큼 F-35B가 얼마나 실전에서 효과적으로 임무를 수행하는지 더 눈길이 가는 것 같습니다. 아무튼 과거 비용 문제와 계속된 개발 지연으로 취소 이야기도 나왔던 F-35B가 아프간 공습 임무를 수행하는 모습을 보니 세월이 빠르다는 생각도 드네요.
참고
댓글
댓글 쓰기